Søg
Close this search box.

Bøn i bevægelse

Kom ud i naturen, få brugt hele kroppen og nyd vejret med denne bøn i bevægelse

Bøn i bevægelse

Beskrivelse

Bøn i bevægelse er en keltisk bøn fra den skotske ø Lindisfarne. For mig er det en forårs- og forsommerbøn, som passer godt til pinse, fordi der lige nu virkelig er gang i skaberværket alle steder. Det er, som om skaberværket danser. Og jeg tror, at Gud danser med.
Bønnen er lavet af Mia Broe Jakobsen med inspiration fra bøn i bevægelse.

Du kan følge videoen eller du kan bruge beskrivelsen længere nede.

Bønnen lyder sådan her:

‘Gud, du som danser med skaberværket
Du som planter Dit billede i menneskene
og som slår jorden med torden
Send os ud over hele jorden
for at fylde den med Din kærlighed’

 

Introduktion

Vi voksne siger ofte for mange og svære ord, når vi beder. Men når vi bruger hele kroppen, kan alle være med på hver sin måde. Man kan ofte se de mindste børn være med på sange med fagter, før de får fat i ordene, der bliver sunget. Med de større børn kan man tale om de sætninger, der bliver bedt over, og hvad de betyder. Der kommer forslag til samtaleemner i den bøn, der vises i dette materiale.

 

Del oplevelserne med hinanden

Bønnen består af få ord, som bliver gentaget flere gange. På den måde kan ordene slå rod og få flere lag eller sætte tankerækker i gang. Derfor kan det være en idé at have en delerunde i familien bagefter, hvor man deler de tanker og oplevelser, som bønnen har givet.

Skab et frirum, hvor man kan dele hvad som helst, man er kommet i tanke om ved bønnen. Hvis der er forskel på, hvor meget de forskellige i familien taler, kan I evt. sende en sten eller pind rundt, som giver retten til at tale, så alle får en mulighed for at fortælle på skift. Man kan også vælge at sidde med pinden eller stenen uden at dele, men bare være stille. Fortæl, at det har værdi, hvad enten man lytter eller deler.

 

Kroppen husker bedre end hjernen

Det skønne ved kroppen er, at den ofte husker bedre end vores hjerner. Nogle morgener, når jeg går i gang med min bøn, har jeg glemt alle ord, eller mine tanker er stadig på madpakker og glemte gummistøvler. Men så husker min krop bevægelserne, og langsomt kommer hovedet og ordene med. Det er en mild form for morgenbøn. Jeg tvinger ikke mine tanker til at bede. Det er som om, Helligånden allerede beder i mig gennem bevægelserne. Og langsomt bliver hele mit væsen opmærksom på bønnen.

Sådan kan det også være for børn. Der sker så meget hele tiden, og nogle børn bryder sig slet ikke om at sidde stille, for de lærer med kroppen. Når vi beder med kroppen kan de fleste holde fokus i længere tid, og derudover kan man bære bønnen med sig gennem sit liv, fordi kroppen husker. Vi kan lagre gode bønner i kroppen, som kan modnes og leve i os gennem resten af vores liv. Derfor er bøn i bevægelse en rigtig god idé for både børn og voksne

 

Ingen rigtige eller forkerte bevægelser

Når vi beder med kroppen sammen, er der ikke rigtige og forkerte bevægelser. Alle gør bevægelserne på sin måde eller finder på sine egne. Det handler ikke om præstationer eller koordinerede dansemoves. Det handler om at give ordene bevægelser, som kommer indefra. Bønnen bliver et mødested mellem dig og Gud. Derfor kan de fleste også godt lide at lukke øjnene under bønnen.

 

Tilpas bønnen til tålmodigheden

Bønnen kan gentages mange gange, men der er forskel på tålmodighed. Derfor kan det måske være godt at aftale på forhånd, hvor mange gange det er passende at tage bønnen i dag. Tre gange er et fint udgangspunkt (ligesom bedeslag), og så et stykke tid i stilhed efterfølgende, hvor man beder i hvert sit tempo uden at sige ordene højt. Det kan også være godt at tage den samme bøn hver eller hver anden dag i et stykke tid, så kroppen får god mulighed for at få bevægelserne helt ind. God fornøjelse! Må bønnen bevæge jer alle på hver sin måde.

Gud, du som danser med skaberværket

Bevægelser:

  • På ordet ’Gud’ lægges begge hænder på brystet
  • Mens man holder hænderne der, kan man lave langsomme liggende ottetaller (evighedstegnet) med hoften som en lille dans.

 

Samtaleforslag:

  • Hvad er det sejeste Gud har skabt?

Gud danser med skaberværket i en evig dans. Han har ikke kun skabt en gang. Han fortsætter med at skabe, både i os og i naturen. Især nu hvor det er ved at blive sommer, og alting blomstrer op, kan man se den livskraft, der bor i alle dyr og planter i naturen.

Du som planter dit billede i menneskene:

Bevægelser:

  • Hænderne strakt mod himlen med håndfladerne nedad
  • Løft hovedet mod hænderne
  • Før hænderne ned over dig selv, som om du planter Guds spejlbillede i dig

 

Samtaleforslag:

  • Hvordan tror du, Gud er?

Gud har skabt os i Hans billede, så vi ligner Ham. Han har skabt os kreative som Ham selv, så vi kan skabe nye ting med vores hjerner og hænder.

Han har også skabt os med hjerter, så vi kan elske andre og gøre gode ting for andre. Det er ikke altid, vi vælger at gøre gode ting med vores evner, men så må vi bede Gud om hjælp til at ligne Ham mere og tjene Ham med det, vi hver især er gode til.

Læg mærke til at sætningen er i nutid. Han planter fortsat sit billede i os hver dag. Og vi kan bede om, at vi må lade Ham gøre det uden, at vi gør modstand.

Og som slår jorden med torden:

Bevægelser:

  • Bøj dig helt ned, så langt du kan
  • Slå en enkelt gang i jorden

 

Samtaleforslag:

  • Hvad kan gøre dig bange?

Nogle gange må vi bøje os helt ned for Gud ligesom Moses ved den brændende tornebusk, da han tog skoene af og bøjede sig. For Gud er hellig, og vi er bittesmå mennesker. Vi kan blive bange for de ting, der sker i verden, og som vi ikke forstår. Men vi må lægge alting over til Gud, bøje os ned og vide, at Han altid er med os og i liv og død vil os det bedste. Vi hører til hos Ham.

Send os ud over hele jorden:

Bevægelser:

  • Kryds armene foran dig med håndfladerne opad
  • Tag så langsomt armene ud til siden, mens du går et skridt først til den ene side og tilbage og så til den anden side og tilbage, som om du går ud i verden. 

 

Samtaleforslag: 

  • Hvordan kan Gud sende os ud over jorden?

Gud ønsker at sende os ud i verden, som Han sendte disciplene ud for at vise verden, at Han elsker den. Han vil gerne bruge dem, vi er og der, hvor vi er. For sådan har Han skabt os hver især med evner, vi kan bruge til at vise Hans kærlighed til verden. Nogle får lyst til at tage til andre lande og vise Guds kærlighed, men vi kan alle vise den der, hvor vi er og med dem, vi er.

For at fylde den med Din kærlighed

Bevægelser:

  • Ræk armene op og ud til begge sider i en stor cirkel
  • Gå lidt ned i knæ til sidst for at gøre cirklen så stor som muligt
  • Før til sidst hænderne op til hjertet på ordet ‘kærlighed’
  • så er du også klar til at starte forfra, hvis du vil bede bønnen igen.

 

Samtaleforslag:

  • Hvordan ser Guds kærlighed ud?

Vi kan fortælle om den til andre, men den bliver særligt tydelig, hvis vi viser den gennem det, vi gør. Jesus kalder os verdens lys. Vi må bede til, at Gud må skinne sit lys gennem os, så vi kan lyse for andre. Vi ved ikke altid, hvordan Gud bruger os i andre menneskers liv. Men når vi beder til, at Han må gøre det, så giver vi Helligånden plads til at lyse igennem os med den helt særlige farve, vi hver især har. Og jeg forestiller mig, at Han gennem vores forskellige farver kan lyse med regnbuefarver for alle mennesker.

Find flere Pinse aktiviteter her: